Shows, ze zijn er in alle soorten en maten. Van circus tot TV shows. Van goochel tot muziek shows. Er is letterlijk voor iedereen wat wils. Dus hoe zorg je dan ervoor dat de show die jij wil organiseren de beste, vetste en meest memorabele wordt waar je bezoekers ooit zijn geweest? Je staat er in ieder geval niet alleen voor als je iets wil organiseren en daarom geven wij je hierbij een aantal tips en tricks om een show op maat te maken.

1.    Kies wat voor show je wil creëren

Het eerste waar je rekening mee moet houden zijn je gasten, wie zijn ze, wat vinden ze leuk en waar willen zij (of jij, wanneer het je eigen feest is) geld voor uitgeven. Wanneer je dit duidelijk hebt kan je veel beter een show op maat maken. Als je de gasten geeft wat ze leuk vinden zullen ze langer geboeid blijven en langer napraten over wat ze hebben gezien. Geef je de show zomaar of voor een speciale aangelegenheid. Bij een bruiloft kan het erg leuk zijn om naast de standaard DJ of band ook nog een illusionist te boeken om van je avond een echt spektakel te maken.

2.    Stel je budget vast

Wat is een goed budget voor een show? Zorg er altijd voor dat je altijd van tevoren een bedrag in je hoofd hebt waar je echt niet overheen gaat. Het heeft geen zin om maar een beetje te gaan schatten hoeveel je ongeveer wil gaan uitgeven. Als je dit wel doet, ga je er geheid overheen en daar zit je echt niet op te wachten! Probeer om een realistisch bedrag af te spreken en kijk hiervoor naar shows die vergelijkbaar zijn met de show die je zelf wil neerzetten. Om een beetje een beeld te krijgen van de gemiddelde kosten is het aan te raden om zoveel mogelijk specifieke offertes aan te vragen. Als je deze binnen hebt kan je gaan beginnen met vergelijken en kan je je uiteindelijke budget vastleggen. Houdt er rekening mee dat je onverwachtse hoge kosten gaat krijgen, reken hier dus ook een bedrag voor mee.

Wat kost een show?

Aangezien er veel verschillende maten shows zijn is er hieronder een klein voorbeeld gegeven van de mogelijke kosten bij kleine, medium en grote shows.

Klein

Onder kleine shows kan je bijvoorbeeld een verjaardagsfeest verstaan tot ongeveer 150 personen. Het is uiteraard altijd afhankelijk wat je budget is maar voor de wat grotere verjaardagsfeesten ligt dit vaak tussen de 300 en 800 euro. Voorbeeld:

vanaf €395: Smart verlichte dansvloer

vanaf €345: DJ Maximuss

vanaf €740: TOTAAL

Medium

Onder medium shows kan je denken aan bedrijfsfeesten of beurzen van ongeveer 200 tot 500 personen. Deze evenementen zijn vaak druk bezocht en hebben een brede doelgroep. Vaak zijn dit zakelijke evenementen waarbij het budget tussen de 1000 en 9000. Hieronder een voorbeeld voor een medium show:

vanaf €745: Mystic Fire Art 

vanaf €695: Foodtruck

vanaf €3825: Mr. Polska

vanaf €5265: TOTAAL

Groot

Onder grote shows moet je denken aan grote kermis-, tentfeesten of festivals van meer dan 1000 bezoekers. Voor dit soort shows is vaak meer tijd en een groter budget beschikbaar. Hierdoor is het mogelijk om goed uit te pakken. Een voorbeeld van een goeie avond show:

vanaf €1.145: The Aerial Dance Duo

vanaf €2.995: Skate & BMX show

vanaf €10.000: Tino Martin

vanaf €14.140: TOTAAL

3.    Zorg voor een goede locatie

Wat is een goede locatie voor een feest? Als jij graag een circusact met acrobaat wil hebben, dan is het niet verstandig om een cafetaria af te huren met een plafond van 2 meter. Wil je graag burlesque danseressen laten optreden, dan is een verhoogd podium wel aan te raden anders is niets van de dames te zien. Een goede locatie is één van de belangrijkste onderdelen van je show. Hieronder een aantal punten die van belang zijn voor de locatie:

-       Zorg ervoor dat de locatie goed toegankelijk is en zich in de buurt bevindt van het openbare vervoer. Zo is het voor elke gast mogelijk om je evenement goed te bereiken.

-       Zorg dat er een podium is. De meeste acts zijn acts die iedereen goed moet kunnen zien. Daarom is een verhoogd podium nooit overbodige luxe. Is er geen podium aanwezig? Je kan voor weinig geld een podium huren die snel en eenvoudig is opgebouwd.

-       Zorg ervoor dat er genoeg ruimte is voor al je gasten. Niets is vervelender dan een locatie waar iedereen hutjemutje op elkaars lip zit. Regel genoeg stoelen zodat er voor iedereen een plek is om te zitten.

-       Zorg dat je binnen je budget blijft! De locatie is vaak de eerste en één van de duurste uitgaven van je show dus zorg ervoor dat je niet gelijk 80% van je budget erdoor heen jaagt want dan houd je niets meer over voor de rest van je feest.

4.    Begin op tijd met de voorbereiding

Veel mensen vinden het erg lastig om goed te plannen. Weet je van jezelf dat je daar problemen mee hebt? Vraag een bekende die dit wel kan en of hij/zij je wilt helpen, wellicht tegen een kleine vergoeding. Alles beter dan op de dag van het evenement erachter komen dat je 100 stoelen mist of dat twee van je acts hebben afgezegd. Heb jij toch een slecht vertrouwen in je zus die zegt dat ze wel even de organisatie van je show wil overnemen? Dat is niet heel gek natuurlijk, overal zijn oplossingen voor! Het is bijvoorbeeld mogelijk om een party manager in te huren of als je gaat trouwen een weddingplanner. Deze organisatoren zijn professionals die weten hoe jij de beste show ooit kunt neerzetten zonder dat jij zelf te veel omkijken hiernaar hebt.

Eén van de belangrijkste onderdelen van je show is dat de artiesten tijdig zijn uitgezocht en bevestigd. Als je bekende artiesten wil boeken is het aan te raden om dit via een boekingskantoor te doen. De voordelen hiervan zijn dat ze je helpen met het vinden van de best passende artiest voor je show, wanneer er iets onverhoopt met de artiest gebeurt regelen zij een vervangende artiest en ze hebben vaak een marketingteam die je ook nog eens helpt met de promotie.

5.    Zorg voor dat kleine beetje extra

Wil je echt iets neerzetten wat bij de gasten over maanden nog steeds op hun netvlies staat? Dan moet je er echt uitspringen met een unieke ervaring die de meeste gasten niet dagelijks meemaken. Hoe vet zouden je gasten het vinden om te kunnen dansen op een verlichte dansvloer? Liggen je gasten een week later nog steeds rollend op de grond van het lachen door het typetje dat jij hebt geregeld voor je feest? Dit zijn elementen die ervoor zorgen dat je show niet een afgezaagde feestavond wordt waar iedereen het liefst na 2 uur alweer naar huis wilt. Geen inspiratie voor een juiste invulling hiervan? Vraag om advies en ervaringen van bekenden of bekijk blogs en artikelen op internet die je van nieuwe informatie kunnen voorzien.

Om ervoor te zorgen dat je gasten niet zullen uithongeren is het zeker niet onverstandig om eet en drinkgelegenheden te boeken. Past het binnen je budget, dan is het huren van een bar echt geen overbodige luxe. De bar zorgt voor een betere belevenis dan wanneer je losse blikjes fris, bekertjes koffie en blikjes bier gaat aanbieden. Als je gasten hongerig worden zullen ze gauw de dichtstbijzijnde snackbar willen opzoeken. Tegenwoordig is er een grote hype gaande omtrent foodtrucks. Deze mobiele eettenten zijn erg gewild en zorgen voor een leuke uitstraling voor bij je show. Er zijn foodtrucks met alle soorten en maten eten, dus er zit altijd iets tussen wat voor jou als muziek in de oren zal klinken of bij je thema feest zal passen.

Wat Evenses zoal voor u kan betekenen

Het organiseren van een goede show kan nogal ingewikkeld zijn en veel tijd in beslag nemen. Om de show van uw feest, bruiloft, bedrijfsfeest of festival in de beste banen te laten verlopen kan Evenses u al goed op weg helpen! Door ons uitgebreide aanbod van artiesten, acts, bands, muzikanten en dj’s hebben we altijd een muzikale oplossing om de perfecte show voor u neer te zetten! Daarnaast bieden wij oplossingen aan voor het opleuken van uw locatie met behulp van bijvoorbeeld verlichte dansvloeren, fotohokjes, licht & geluid verhuur en casino’s. Wilt u graag de gehele organisatie van uw feest uit laten voeren door een professional? Dan kunt u bij Evenses terecht voor een party planner die alle zorgen uit uw handen zal nemen zodat u uw aandacht bij de bezoekers kunt houden. Ook wanneer u gewoon even met iemand wil sparren over de mogelijkheden voor uw show dan kan er 7 dagen per week worden gebeld met één van de specialisten van Evenses.... Lees meer