3 resultaten in Opera zangeressen

Nederlandse operazangeres boeken

De meest grootste stereo type van een operazangeres in de populaire media is vaak een stevige zingende vrouw die over het klassiek orkest heen schreeuwt. Hieruit is ook de engelse gezegde ontstaan "it ain't over till the fat lady sings", dat hedendaags vaak nog steeds word gebruikt. Oftewel, er kan nog van alles gebeuren zolang het doorgaat.

Het mooie van opera is dat deze stukken in allerlei vormen en maten worden geschreven en opgevoerd, en dus voor verschillende operazangeressen kunnen worden gezongen ongeacht hun fysieke overkomen.

Nederlandse operazangeres boeken operazangeressen.jpg

Opera muziek is een verzameling van vele vormen van theatrale muziekvormen in de klassieke westerse traditie. Sinds de komst van opera ("werk" in het Italiaans) in de 16e eeuw is het genre zich in verschillende richtingen blijven ontwikkelen. Twee kenmerken komen terug: het is een vorm van drama die geheel of grotendeels wordt begeleid door muziek, waarbij acteurs hun woorden zingen.

Het ontstaan van Opera

Opera ontstond aan het einde van de 16e eeuw in Florence, Italië. Een groep kunstliefhebbers verzamelde zich onder de naam "Florence Camera", geleid door graaf Giovanni de Baldi. Kunstliefhebbers laten zich inspireren door klassieke oude kunst, zoals Grieks drama. Daarbij probeerden ze muziek die bedoeld was om het theater te versterken. Omdat de oude Grieken niet lang leefden, hadden ze geen voorbeelden bij de hand, maar sommigen vermoedden dat het een tekst was die door de oude Grieken werd gezongen. Tegelijkertijd verscheen er een populaire intermediair in het drama: korte muzikale intermezzo's tussen theatervoorstellingen, met veel spektakel en dans.

Meestal begint een opera met een ouverture en daarna een instrumentale ‘samenvatting’ van alle komende muziek. In veel gevallen bestaat een opera uit verschillende aktes, die weer uit verschillende tonelen bestaan. Daarin wisselen recitatief (gezongen en gespeelde teksten zonder herhalingen), en aria's (expressieve, reflecterende teksten met herhalingen) elkaar af. Op de plek van aria's komen ook duetten, trio’s, kwartetten en koorstukken voor.

De opera L’Orfeo geschreven door Claudio Monteverdi, wordt beschouwd als de geboorte van opera. Dit stuk stuk gebaseerd op de mythe van Orpheus en Eurydice, is in het begin van het stuk een vreugdevolle situatie waarin Orpheus en zijn geliefde Eurydice bij elkaar zijn. Dit is uiteindelijk van korte duur wanneer Eurydice wordt gebeten door een slang en belandt in de onderwereld. Hieruit besluit Orpheus af te rijzen naar de onderwereld en al zingend en smekend Hades te overtuigen om toe te stemmen zijn geliefde Eurydice hem te laten volgen vanuit de onderwereld terug naar de bewoonde wereld. Wanneer Orpheus bijna uit de onderwereld is gestapt slaat het noodlot nogmaals toe. Zijn geliefde Eurydice besluit te blijven, en de ware tragedie volgt waar zij uiteindelijk komt te overlijden. Dit is uiteraard hèt moment waar operazangeressen het publiek helemaal omver kunnen blazen met alle emoties die zij stoppen in hun zang en deze ter gehore brengen aan het publiek.

Operazangeressen

Nederlandse operazangeres boeken Operazangeressen Operazangeres boeken.jpg

Operazangeressen zijn zeer bekwame artiesten wiens speciale en ongebruikelijke vaardigheden voortkomen uit hun eisen voor kunstvormen. In tegenstelling tot de naam kunnen operazangeressen niet alleen zingen; net zoals opera muziek en drama combineert, combineren *opera zangeressen hun verbazingwekkende muzikale kennis met indrukwekkende prestaties en actievermogen om het werk van toneelschrijvers en componisten tot leven te brengen. Al met al, zijn operazangeressen echte artiesten die van gezang een verhaal kunnen maken en door middel met acteren en het podium, een echt toneelstuk kunnen neerzetten.

Wat zingt een opera zangeres?

Operazangeressen zingen de teksten en vergezellen de voor een uitvoering. Opera of de operazangeressen in dit geval, zingen deze composities vaak in het Frans, Duits of Italiaans. Daarom is het ook van belang dat opera zangeressen deze teksten goed weten te articuleren wanneer ze deze composities vertolken met hun zang.

Wat zijn de verschillende zangstemmen van opera zangeressen.

De stemmen van operazangeressen worden vaak onder gedeeld onder 3 verschillende categorieën. Onder deze categorieën differentiëren de opera zangeressen zich afhankelijk van hun bereik. De classificatie waarin een opera zangeres onder zal vallen is afhankelijk van de specifieke muzieknoot, ook wel octaaf genoemd die zij zonder moeite en vol vertrouwen kan zingen. Onder de opera zangeressen heb je onder andere de volgende categorieën: Sopraan - Mezzo sopraan en Alt. Per categorie zullen wij deze drie toelichten van hoog naar laag.

Sopraan

Wanneer een opera zangeres in de categorie sopraan valt betekent dit dat zij de hoogste muzikale octaaf kan zingen zonder moeite. Dit is onder andere één van de hoogste octaven die gezongen kan worden in het menselijk bereik. De typische sopraanstem ligt tussen C4 (midden C) en C6 (hoge C) en wordt vaak gezongen in een borststem in de muzikale theater wereld. De meest uitzonderlijke bereik van een sopraan haalt een octaaf tot aan "F3".

Mezzosopraan

Onder deze categorie vallen operazangeressen met een middel hoge zangstem. Voor deze operazangeressen zijn vaak de meeste operette stukken geschreven. Deze opera zangeressen behalen een bereik variërend tussen een G3 tot een A5 octaaf. Maar vaak zingen deze operazangeressen de meer dramatische composities in een opera omdat hun stemmen vaak wat rijker en dieper zijn. Operazangeressen onder deze categorie spelen vaak de bijrollen in een opera als oudere vrouw of zelfs de rol van een man.

Alt

Operazangeressen die onder deze categorie vallen met hun zangstem zijn vrijwel zeldzaam en zingen in een vierstemmige harmonie. Deze operazangeressen hebben een stem die donker van kleur is met een waardige karakter. Met deze lage zangstem haalt een operazangeres een bereik van E3 tot F5. Vaak zijn de rollen voor deze operazangeressen relatief beperkt tot het spelen van een moeder en of tovenaressen.

[Nederlandse operazangeressen]

operazangeressen Nederlandse operazangeressen boeken.jpg

Na de Tweede Wereldoorlog werd de Dutch Opera House opgericht, een theatergezelschap met een vast orkest. Het gezelschap toerde door het land, met de nadruk op Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De Amsterdamse Stadsschouwburg is hun thuisbasis. In 1964 werd het operahuis omgedoopt tot het Nederlandse Operahuis. Ook de aard van het gezelschap is veranderd: het is een toneelgezelschap geworden: voor elk werk zijn verschillende solisten en verschillende kunstteams aangetrokken.

De Nederlandse operazangeres die naamsbekendheid hebben, komen meestal van de Dutch Opera House. Opera was voorheen iets waar alleen rijkere mensen heen gingen omdat de prijs van een operastuk erg duur was maar steeds meer word het toegankelijker voor iedereen. Ook word de Nederlandse operazangers ook meer als echte zangeressen en beroemdheden gezien en kun je ze vaak herkennen op Tv-shows. Een Nederlandse operazangeres boeken is hierom erg populair.

Lijst bekende Nederlandse operazangeres:

Nederlandse operazangeres boeken

Door de meerdere talenten die Nederlandse operazangeressen hebben, zijn ze perfect als act voor een gelegenheid. Als u een Nederlandse operazangeres wilt als optreden kunt u bij Evenses een Nederlandse operzangeres boeken. U kunt een Nederlandse operazangeres boeken voor een borrel, of u kunt een Nederlandse operazangeres boeken voor een bedrijfsfeest, klassiek feest of u kunt een Nederlandse operazangers boeken voor elke andere gelegenheid. Kortom, voor elk evenement is een Nederlandse operazangeres boeken erg geschikt. Blaas uw gasten omver met hun talent en met hun bijzondere skills.

Wij werken met alleen de beste Nederlandse operazangeressen en bieden u dan ook operazangeres Freya aan. Deze Nederlandse operazangeres is te boeken als solist of met een orkest, indien gewenst.

Nederlandse operazangeressen boeken is nog nooit zo makkelijk geweeest. Nieuwsgierig? Vraag een offerte aan en u kunt een Nederlandse operazangeres boeken.

Wat kost een opera zangeres boeken?

Het inhuren van een operazangeres (sopraan) voor een gelegenheid kost doorgaans tussen de €600 en €1200 voor een kort optreden. Dit is wat hoger dan een popzangeres, omdat operazangeressen vaak zeer geschoold zijn en meestal met pianobegeleiding komen. Als het optreden bijvoorbeeld bestaat uit 2 tot 3 aria’s tijdens een ceremonie, kan het rond €600 liggen inclusief een begeleider op piano. Voor een langer recital of een showact (bijvoorbeeld 30 minuten operettes of highlights) kan het richting de €1000 tot €1200 gaan. Soms moet er dan ook een pianist mee die apart betaald wordt.

Opera-sopranen van naam (bijvoorbeeld als u iemand wilt die bij De Nationale Opera zingt of een bekende opera-diva) zullen duurder zijn. Dat kan richting de €1500 tot €2000 gaan voor een exclusief optreden. Die worden zelden op privé-evenementen geboekt behalve in zeer luxe situaties.

Een goede professionele sopraan uit ons bestand die bijvoorbeeld “Ave Maria” en “O Mio Babbino Caro” live zingt tijdens uw evenement is echter prima rond die €800 te boeken. Als u een heel opera-ensemble of duo wilt (bijvoorbeeld een duet uit The Phantom of the Opera met tenor en sopraan), dan komen er kosten bij voor extra stemmen. Maar een solozangeres die met een bandje of pianist een paar aria’s brengt is vrij betaalbaar en geeft een enorme wow-factor. We merken dat mensen vaak denken dat een opera-zangeres onbereikbaar duur is, maar dat valt reuze mee als het om een paar liederen gaat. Overleg gewoon wat u wilt, wij doen een voorstel op maat.

Wat zingt een opera zangeres?

Een operazangeres (meestal sopraan als we die term gebruiken) heeft een repertoire dat bestaat uit klassieke aria’s en liederen. U kunt denken aan:

Beroemde opera-aria’s: zoals “O Mio Babbino Caro” (Puccini), “Nessun Dorma” (Puccini, al is dat een tenoraria maar een sopraan kan een bewerking doen), “Sempre Libera” (Verdi), “Habanera” uit Carmen (Bizet, vaak door mezzos uitgevoerd maar een sopraan kan dat ook).

Klassieke religieuze liederen en aria’s: zoals Schubert’s “Ave Maria” (heel populair bij huwelijken en uitvaarten), Gounod’s “Ave Maria”, “Panis Angelicus” (Franck) of “Pie Jesu” (Lloyd Webber).

Musical en crossover: hoewel geen pure opera, veel klassiek geschoolde zangeressen zingen ook musical pieces of crossover-nummers met hun mooie stem. Denk aan “Think of Me” of “Wishing You Were Somehow Here Again” uit Phantom of the Opera (die heel operettestijl zijn), of “Time To Say Goodbye” (Con te Partiro) wat Andrea Bocelli en Sarah Brightman ooit deden.

Operette en klassieke liederen: als het past, kunnen ze ook lichtklassieke stukken doen zoals “Vilja Lied” uit Die Lustige Witwe (Lehár) of “Meine Lippen, sie küssen so heiss” (Giuditta, Lehar), of een Schubert of Brahms lied.

Kortom, ze zingt het klassieke repertoire dat de gelegenheid siert. Bij een plechtigheid als huwelijk of uitvaart is “Ave Maria” veruit favoriet en zeer passend. Bij een feestelijke gelegenheid of bedrijfsopening kan een knaller als “O Mio Babbino Caro” of zelfs “Nessun Dorma” heel indrukwekkend zijn. Soms worden er ook opera-duetjes gevraagd (bijvoorbeeld “Brindisi” het drinklied uit La Traviata. Dat is een tenor en sopraan stuk, of “All I Ask Of You” uit Phantom, niet echt opera maar wel musical duet). Dan kunt u ofwel twee zangers boeken of kijken of ze met een collega komt.

Een operazangeres kan ook kerstmuziek in klassieke stijl zingen (denk “Oh Holy Night” in operastijl), of het “Hallelujah” van Handel (al is dat koorwerk, maar sommigen doen een soloversie). Veel operazangeressen hebben ook ervaring in musicals of filmmuziek. Zo kunnen ze eventueel “You’ll Never Walk Alone” op een klassieke manier brengen, of “Climb Every Mountain” (Sound of Music). Dat zijn songs die bij uitvaarten of grootse events passen en door een operastem erg krachtig klinken.

NB: opera zangeressen zingen meestal in de originele talen van de aria’s (Italiaans, Frans, Duits, Latijn). Dat is gebruikelijk en draagt bij aan de schoonheid. Als u echt een specifieke taalversie wilt (bijvoorbeeld “Time To Say Goodbye” deels Italiaans deels Engels), kan dat meestal ook.

Ze begeleidt zichzelf doorgaans niet. Dus ofwel met orkestband (steeds meer goede orkestrale tracks zijn beschikbaar) of met pianist of organist. In een kerk bij een mis is er vaak een orgel, daar stemmen we met de organist de bladmuziek af, dat werkt goed. Voor een klein event kan ze met bandjes werken, dat klinkt heel realistisch tegenwoordig en is goedkoper dan een live pianist. Maar een live pianist is natuurlijk heel mooi als het budget en de setting dat toelaat (vooral bij concertsetting).

Samengevat: ze zingt de grote klassieke hits en stemmige stukken. Precies dat wat je van een operastem graag wil horen: hoge noten en ontroerende klanken.

Heeft een opera zangeres begeleiding nodig?

Ja, vrijwel altijd treedt een operazangeres op met muzikale begeleiding. Opera en klassieke zang zijn doorgaans geschreven met orkest of pianobegeleiding. A capella zingen is hoogst uitzonderlijk en alleen voor zeer korte stukken of effect. Dus we voorzien altijd in begeleid geluid:

Pianist of organist: de meest gebruikelijke vorm. Een klassiek geschoolde pianist begeleidt de zangeres op een piano of keyboard. Dit is perfect voor huwelijksceremonies in een kerk of zaal of voor concerten. De pianist volgt de zangeres zodat die vrij kan ademen en interpreteren. Indien er een orgel is en het past bij het stuk (zoals “Ave Maria”), kan ook orgelbegeleiding. Dat gaat dan via de organist van de kerk meestal.

Orkestband of backingtrack: steeds vaker hebben we hoge kwaliteit orkestrale opnames waarmee de zangeres mee kan zingen. Bijvoorbeeld een prachtige opname van een symfonieorkest dat “O Mio Babbino Caro” speelt en de zangeres zet haar partij daarbovenop. Dit heeft als voordeel dat je een vol orkestgeluid hebt zonder 40 man te betalen. Nadeel is minder flexibiliteit: de track is vast, dus de zangeres moet zich strikt aan dat tempo houden. Maar de tracks zijn meestal netjes.

Klein ensemble: soms komen operazangers in duo of trio met een paar strijkers of harpist. Bijvoorbeeld een harp of viool als begeleiding geeft een heel hemels effect bij religieuze stukken. Dit is echter iets wat dan los afgestemd moet worden en is duurder en logistiek intensiever.

Zonder begeleiding zou een operazangeres alleen wat vocaalises (neuriën op melodie) kunnen doen, maar volwaardig een aria a capella is niet gebruikelijk en ook minder mooi. Die muziek is echt bedoeld om door akkoorden gedragen te worden. U huurt er dus altijd een vorm van begeleiding bij. Onze offertes zijn vrijwel altijd inclusief een ervaren pianist als dat nodig is, tenzij anders afgesproken. Bijvoorbeeld als u zelf een goede pianist aan een vleugel heeft.

Zelf meespelen doet een sopraan niet. Opera wordt niet op gitaar begeleid en zij bespelen zelden instrumenten tijdens het zingen. Hooguit dat er een harp-zingende mezzosopraan ergens is, maar dat is uitzonderlijk.

Dus we regelen dat. Pianisten komen vaak mee van het conservatorium en repeteren vooraf met de zangeres zodat de uitvoering perfect is. Let wel: een operastem is krachtig maar ongeamplificeerd kan het in een grote ruimte soms wegvallen tussen publiekgeruis. We voorzien indien nodig ook een kleine versterking (een discrete speaker of microfoon) als de ruimte daar om vraagt. Zeker buiten of in een grote open zaal met veel demping. In kerken is de akoestiek vaak welwiller voor zo’n stem. Dat draagt erg ver.

Kortom: begeleiding is nodig en die verzorgen wij. Middels track of live muzikant, in overleg wat praktisch en wenselijk is voor de situatie.

Is een opera zangeres geschikt voor ceremonies of zakelijke events?

Zeker, maar het hangt wel af van de sfeer die u wilt. Een operazangeres is een indrukwekkende verschijning qua stem, dus bij ceremonies zoals huwelijk, herdenking of jubileumceremonie past het fantastisch. Bijvoorbeeld:

Huwelijk in een kerk of kasteel: wanneer de bruid binnenkomt op de klanken van een live gezongen “Ave Maria”, krijg je echt een sprookjesmoment. Of na het jawoord een jubelende aria, dat maakt het echt plechtig en onvergetelijk. Let wel: bij hele informele bruiloften past het minder, maar bij klassieke setting bruiloften juist enorm.

Uitvaart of herdenking: een sopraan die “Pie Jesu” zingt of “Time to say goodbye” (Con te Partiro) geeft veel troost en grandeur aan een afscheid. Ook “Ave Verum Corpus” of “Panis Angelicus” zijn mooi voor religieuze diensten. Mensen ervaren zo’n moment vaak als hoogtepunt van de ceremonie. Het raakt direct het hart.

Zakelijke events: hier moet je goed kijken naar je publiek en thema. Op zeer chique gala’s of internationale congressen kan een kort optreden van een operazangeres met een bekende aria echt laten zien dat het event van hoge klasse is. Ook openingen (zoals het doorknippen van een lint bij een gebouw) worden wel opgeluisterd met een operazangeres die iets als “Ode aan de vreugde” zingt.

Aan de andere kant: is uw gezelschap niet zo thuis in klassiek en is de setting heel informeel (zoals een bedrijfsfeest in festivalstijl), dan kan een opera-optreden wat uit de toon vallen of minder gewaardeerd worden. Dan is wellicht musical of pop geschikter. Maar we zien steeds vaker dat een korte opera-act tijdens een bedrijfsfeest als verrassing heel goed valt. Het is immers onverwacht en indrukwekkend. Denk aan een zangeres die gekleed als serveerster tussen het diner ineens begint te zingen (het zogenaamde “zingende ober” concept). Velen gebruiken daar operafragmenten voor en het publiek is steevast verrast en enthousiast.

Voor motiverende events: opera kan emotie oproepen maar niet direct feesten. Het is dus meer geschikt als showelement of ceremonieel moment, minder als dansmuziek. Behalve als grap met “Brindisi” en een polonaise, maar dat is een uitzondering.

Op kerstgala’s wordt vaak een operadiva gevraagd om “Oh Holy Night” of “Stille Nacht” in klassieke stijl te zingen. Kippenvel, en dat past ook heel mooi bij zo’n statige sfeer.

Kortom: een opera zangeres is met name op plechtige, stijlvolle momenten een enorme verrijking. Je moet wel rekening houden dat het een bepaald publiek erg ontroert en andere misschien wat minder. Meestal is de waardering echter zeer breed. “Ik ben geen operafan maar dát was mooi” horen we vaak.

We raden wel aan de act beperkt te houden in lengte (liefst tot 10 tot 15 minuten per keer) zodat het exclusief en boeiend blijft. Tenzij het publiek speciaal voor een heel concert komt. Als dat allemaal klopt, dan zal een operazangeres uw event echt onvergetelijk maken en een hoop emoties losmaken. Van tranen tot een staande ovatie.

Niet goed = geld terug!
2000+ mogelijkheden
11.000+ feesten ervaring
9.5 uit 1000+ reviews
Ook een geslaagd feest?

Wij zijn er om ook jouw feest geweldig te maken.

Advice

Entertainment

Advies of hulp nodig?

Direct bereikbaar

WhatsApp